:: MENU ::

Strona główna
Dane Techniczne
Obsługa
Historia produkcji
Instalacja elektryczna
Jesienna konserwacja
Warsztat
Schematy
Foto

Kontakt

Do tej pory wejść:
 

 
 

OGÓLNA PIELĘGNACJA MOTOCYKLA

 

Jedną z najważniejszych czynności w czasie użytkowania motocykla jest jego dokładne czyszczenie i mycie. Wielu z nas unika mycia motocykla ze względu na możliwość dostania się wody do filtru powietrza, bębnów hamulcowych lub też instalacji elektrycznej. Ponieważ czyszczenie części lakierowanych bez użycia wody bądź specjalistycznych środków powoduje ich porysowanie i zmatowienie, motocykl jednak myć, zabezpieczywszy uprzednio przed zalaniem filtr powietrza, gaźnik, świecę, iskrownik oraz uważać, aby woda nie dostała się do bębnów hamulcowych, łożysk kół i główki ramy. Gaźnik najłatwiej zabezpieczyć okręcając go tłustą szmatą. Co mycia najlepiej przystąpić bezpośrednio po uprzedniej jeździe, kiedy smary, błoto itp. nie zdążą zaschnąć, ponieważ stwardniała warstwa błota jest trudna do usunięcia i wymaga dużej ilości wody. Części zabrudzone smarem i olejem najlepiej czyści się pędzelkiem i benzyną nie etylowaną. Używanie oleju napędowego lub nafty jest niewłaściwe ze względu na ich szkodliwe działanie na części gumowe i powierzchnie lakierowane. Ponadto środki te pozostawiają na mytych powierzchniach warstwę tłuszczu trudną do usunięcia. Nafty używamy jedynie do zwilżenia skorodowanych gwintów trudnych do odkręcenia śrub i nakrętek. W żądnym wypadku nie wolno myć olejem napędowym lub naftą skorodowanych bębnów hamulcowych, ponieważ spowoduje to zatłuszczenie szczęk hamulcowych co będzie prawie niemożliwe do usunięcia. Pozostałe części myję się gąbką lub miękka szmatą, często płucząc je w wodzie lub płynie jakimś. Do mycia dobrze jest używać wody deszczowej lub zmiękczonej środkami dostępnymi w handlu. Woda taka szybko ścieka, a wysychając nie pozostawia śladów na powierzchniach lakierowanych. Motocykla po umyciu nie należy suszyć na słońcu, ponieważ woda odparowując pozostawia na powierzchniach ślady kropel. W celu konserwacji oraz poprawienia połysku części lakierowanych i chromowanych przecieramy je za pomocą miękkiej szmaty środkami konserwacyjnymi. Rysy i zmatowienia można łatwo usunąć przy użyciu płynów i past polerskich. Zbyt częste polerowanie może jednak do całkowitego starcia ochronnej warstwy lakieru.

Przed wyjazdem na trasę po umyciu motocykla należy bezwzględnie sprawdzić skuteczność działania hamulców, ponieważ zamoczenie okładzin szczęk hamulcowych znacznie wydłuża drogę hamowania. Jeżeli długość drogi hamowania wskazuje na zamoczenie okładzin szczęk hamulcowych należy próbę hamowania wykonać kilkakrotnie aż do ususzenia okładzin. Próby te należy wykonywać bardzo ostrożnie, najlepiej na teranie zamkniętym dla ruchu kołowego i wolnym od przeszkód stałych.