:: MENU ::

Strona główna
Dane Techniczne
Obsługa
Historia produkcji
Instalacja elektryczna
Jesienna konserwacja
Warsztat
Schematy
Foto

Kontakt

Do tej pory wejść:
 

 
 

JAK ZACZĄĆ REMONT SILNIKA

 

Często gdy kupimy od kogoś motocykl lub wyciągniemy swój z jakiejś szopki chcemy zobaczyć w jakim jest stanie silnik i chcemy go rozebrać. Niestety jeśli dopiero zaczynamy swą karierę z motocyklami nie wiemy od czego zacząć. Postaram się pomóc wam przy rozbiórce silnika z motocykla WSK 125.
Pierwszy krok który musimy zrobić aby rozebrać silnik to spuścić olej ze skrzyni biegów. Robimy to nakrętką najczęściej plastikową od spodu silnika. Bardzo dobrze jest teraz umyć silnik z zewnątrz ze smaru i wszelkiego rodzaju brudu. Robimy to za pomocą pędzelka i czystej benzyny. Teraz możemy wykręcić silnik z ramy. Proponuje najpierw odkręcić gaźnik. Gdy wykręcimy już silnik z ramy musimy znaleźć jakiś stół, warsztat czy cokolwiek na czym będziemy rozbierać silnik. Luzujemy śrubkę mocującą dźwignię zmiany biegów (możemy wrzucić na I bieg) i to samo robimy z kopniakiem. Kluczem 11mm odkręcamy cztery nakrętki mocujące cylinder i głowice. Zdejmujemy głowice i cylinder (w razie trudności z wyjściem można lekko młotkiem puknąć, aby nie w żeberka). Gdy zdejmiemy cylinder usuwamy uszczelkę która się pod nim znajdowała. Zdejmujemy tłok: zdejmujemy zabezpieczenie sworznia tłokowego za pomocą szczypiec, wyciskamy sworzeń tłokowy. Po wyciśnięciu sworznia możemy wyjąć tłok ciągnąć go do góry. Obracamy teraz silnik tak aby strona zębatki i magneta znalazła się na górze. Zdejmujemy pokrywę, którą trzymają 3 śrubki. Teraz musimy odkręcić zębatkę, ale zanim do tego się dobierzemy musimy zablokować albo koło magnesowe albo wał korbowy. Możemy włożyć jakiś wkrętak w korbowód i się zablokuje o obudowę silnika ale można też wkrętak wsadzić w magneto i tam zablokować i trzymać ręką. Po zablokowaniu możemy odkręcić zębatkę. Następnie ściągaczem koła magnesowego zdejmujemy magneto, gdy zdejmiemy na wale powinien być półksiężyc musimy go zachować albo kupujemy nowy :P. Teraz juz możemy wykręcić cały iskrownik pamiętając aby nie poprzerywać kabelków. Na tej stronie silnika mamy już zrobione to co trzeba. Teraz obracamy silnik na drugą stronę na ta w której wychodzi wałek do którego był przykręcony kopniak i dźwignia zmiany biegów. Wykręcamy śruby z pokrywy i zdejmujemy pokrywę., w razie problemów możemy lekko puknąć ową pokrywę młotkiem. teraz musimy się zabrać za sprzęgło. W tym celu zdejmujemy pierścień zabezpieczający kosz sprzęgłowy. Po zdjęciu go wyjmujemy zawartość kosza sprzęgłowego czyli sprężynki tarcze sprzęgłowe itd. Teraz musimy odkręcić kosz sprzęgłowy. Jeśli mamy zabezpieczony korbowód to nie musimy się bawić korbowód za nas to zrobi po prostu, odbezpieczamy nakrętkę kosza i odkręcamy nakrętkę pamiętając że ma ona lewy gwint czyli kręcimy w prawo. Następnym krokiem który musimy zrobić to odgiąć podkładkę zabezpieczającą nakrętkę na lewym czopie wału korbowego a następnie kluczem 19 odkręcić nakrętkę. Teraz juz możemy zdjąć kosz sprzęgłowy, łańcuch i zębatkę, aby wyjąć zębatkę prawdopodobnie będzie potrzebny ściągać ale może się wam udać podważając ją wkrętakiem. Teraz podważamy wkrętakiem koniec sprężyny rozrusznika i wyjmujemy ją z gniazda, i wyciągamy wałek rozrusznika z wycinkiem koła zębatego. Rozbiórkę prawej i lewej strony silnika mamy już za sobą. Teraz wykręcamy wkręty (11 ich jest) łączące kartery. Kartery będą ściśnięte ze sobą i sklejone. Aby je rozdzielić wbijamy najlepiej jakiś nóż pomiędzy połówki silnika i przesuwamy nóż wokół obudowy tak aby rozszczepić połówki. Teraz proponuję posmarowania bądź polania niewielkiej ilości oleju na wystający wałek. W ten sposób zmniejszymy tarcie prze rozpoławianiu. Teraz już powinno wszystko się udać bez większych oporów. Jeśli coś nam nie chce wyjść nie róbmy tego na siłę, obejrzyjmy silnik, być może nie wykręciliśmy wszystkich śrub a może coś jeszcze ma jakieś zabezpieczenia. Nic na siłę jeśli obejrzymy silnik i uznamy że wszystko zrobiliśmy dobrze wtedy możemy na siłę ale ostrożnie. POWODZENIA